Bovenleiding

EURAILSCOUT’s meettreinen kunnen een volledig onderzoek van bovenleidingen uitvoeren met snelheden tot 160 km/uur. De verschillende treinen zijn uitgerust met innovatieve meet- en diagnosetechnologieën voor vele aspecten van het inspecteren van bovenleidingen.

Meet- en inspectiesystemen
Contactloze lasersystemen scannen de hoogte en horizontale positie van maximaal vier rijdraden met automatische correcties voor de rollende beweging van de wagen, die apart wordt gemeten.

Impactdetectie/incidenten en inkomende bedrading
EURAILSCOUT heeft een meetsysteem voor impactdetectie en claxoncontactdetectie van de rijdraden bij de pantograaf. Deze zijn gecombineerd in een systeem, de 'ConForM1' genaamd. Claxoncontactsensoren detecteren het bereik van uitgaande en inkomende bedrading. Impactdetectiesensoren detecteren incidenten in het bovenleidingsysteem.

Meting van de contactkracht en versnelling EURAILSCOUT heeft een systeem voor het meten van de contactkracht tussen de rijdraad en de pantograaf. Dit systeem heet 'ConForM2'.

Het meetsysteem meet de verticale contactkracht tussen de pantograaf en de rijdraad en versnellingen bij de kop van de pantograaf. Claxoncontactsensoren detecteren het bereik van uitgaande en inkomende bedrading.

Meting van de rijdraad
Camera's onderzoeken continu contactloos de rijdraad om slijtage van de draad te beoordelen. De beelden worden gebruikt om de breedte van het slijtvlak te beoordelen en worden apart van de meetresultaten opgeslagen.

Positie van de mastpalen
De posities van de mastpalen langs de spoorbaan worden automatisch door lasersystemen herkend en met de meet- en inspectiegegevens opgeslagen. De posities worden bij de meetresultaten weergegeven.

Videocontrole
De visuele opname van het bovenleidingsysteem wordt gemaakt met gebied- en lijnscancamera’s. Iedere 1,5 m wordt een opname met een hoge resolutie gemaakt. 's Nachts worden infraroodbeelden geregistreerd.